H1.cz je nyní součástí GroupM Nexus. Posouváme služby ještě na vyšší úroveň díky mezinárodnímu zázemí GroupM Nexus a propojení s dalšími digitálními experty. Více zde

Seznam položek, které jako UX writer či content designér můžete ve své kariéře textovat. Sdílíme celou šablonu, připište si do ní další položky a s radostí odškrtávejte. 

Na microcopy setsakra záleží. Představte si aplikaci bez slov

Před rokem jsem napsala svůj první článek o microcopy. Čím víc se tématem zabývám, tím víc mám ale pocit, že bychom měli o microcopy/UX writingu/content designu mluvit víc.  

 

Pokud totiž chceme, aby uživatelé naše stránky či aplikace využívali, musíme tvořit obsah zaměřený na lidi. U nás v content týmu máme takové heslo: People first! Tvoříme tedy people friendly (lidsky přívětivý) obsah. Toho byste se měli držet i vy, ať už připravujete obsahovou strategii, píšete článek na blog, tvoříte popisky, nebo zrovna textujete aplikaci. 

 

Jenom si představte, jak by vypadala aplikace či webovky bez textu. Blbě by to vypadalo, nemluvě o vašem podnikání, to by šlo do kytiček. Weby ani aplikace by nedávaly smysl. Tak mocné je microcopy. 

 

Aplikace bez textu, Zdroj: Figma community

 

V roce 2024 se proto zaměříme na to, jak s microcopy pracovat. Postupně pro vás připravíme celý microcopy seriál.  V něm si ujasníte:

 

#Co je microcopy a jakou má moc. Čtěte Úvod do microcopy.
#Jakým stylem budete textovat. Čtěte Tonalita a microcopy. 
#Co budete textovat. Tento článek právě čtete.
#Jak textovat tlačítka. Článek je v přípravě.
#Jak textovat formuláře. Článek je v přípravě.
#Jak na chybové hlášky. Článek je v přípravě.
#Jak na transakční e-maily. Článek je v přípravě.
#Jak na kontaktní informace. Článek je v přípravě.
#Jak na pop up okna a notifikace. Článek je v přípravě.

 

A kdyby se vám nechtělo čekat a máte chuť se do tématu ponořit hlouběji, případně si textace vyzkoušet přímo ve Figmě, přijďte na školení Microcopy a UX writingu.

 

 

 

Microcopy checklist je u každého projektu jiný

 

Přesně tohle nechcete slyšet. Bohužel je tomu tak. Nebojte, na konci jsme pro vás připravili nejběžnější seznam, který vám jako UX writerovi při komunikaci s developerem rozhodně pomůže.


Co všechno budete textovat, se odvíjí zejména od toho:
a)    jestli budujete zcela nové webové stránky nebo aplikaci,
b)    nebo upravujete už existující web či aplikaci.

 

 

Microcopy spolupráce na novém projektu

 

Trvejte na tom, ať jste jako textař u vývoje od začátku. Otextovat nadesignovanou appku s lorem ipsum bez toho, abyste věděli, co má jakou funkci, je jako jít do lesa na houby bez elementární znalosti hub. Oboje se mi stalo, to druhé skončilo otravou, to první vyřešil naštěstí call s developerem.


Proč být od začátku u vývoje? Pokud UX projekt probíhá podle zaběhnutých kolejí, právě na začátcích se dozvíte něco o tom, kdo jsou uživatelé, jaký je cíl projektu, proč se děje a budete také u výzkumu.


Právě u UX výzkumu by neměly chybět také otázky k obsahu – zjistit, jaké výrazy uživatelé používají, ponořit se hlouběji do problematiky. K tomu jsme si řekli víc v článku o microcopy a tonalitě.
 

 

Microcopy spolupráce na existujícím projektu

 

Není produkt, na kterém by nešlo něco vylepšovat. Pokud se k takovému dostanete, projděte si jeho web/aplikaci křížem krážem. Od registrace až po storno objednávky, přihlaste se k newsletteru, projděte si komunikaci značky na webu, sítích a ptejte se.


Abyste mohli vytvořit boží microcopy (a to platí pro oba případy spolupráce), musíte znát:
-    Komunikaci značky.
-    Tonalitu.
-    Uživatele produktu a jejich nákupní chování.
-    Cíle značky.
-    Důvod redesignu.
-    Výsledky analýzy dat např. z Google Trends.

 

 

 

Microcopy checklist: Odškrtávejte a připisujte

 

Jak jsem se už zmínila, každý projekt může mít různá zadaní. Některé položky z tohoto seznamu vůbec nebudete potřebovat, případně je nahradíte jinými.


Otázkou zůstávají hlavní textace a produktový obsah. V dobrém případě ho píšou copíci, v horším markeťáci. Jako UX writer se s nimi propojte, abyste zachovali kontinuitu obsahu i tonalitu. 


Vyplatí se také prověřit, jestli je textování metadat na vás, nebo to má na starosti někdo jiný. U velkých projektů se zkrátka kompetence různě tříští. Tak zvesela do textování. Případně si microcopy checklist upravte dle sebe.
 


 

“Stačí jediný briefing a pak už jen čekat na výsledek, dotažený ve všech ohledech.”

alt
Jana DorčákováCopywriter

Sdílet: