Snackable content: Co jsou obsahové jednohubky
Staronovým zaklínadlem online světa a častou metrikou vyhodnocování obsahu je pozornost. Statistiky ukazují, že uživatelé věnují průměrně:
- 1,4 sekundy jednomu příspěvku na Facebooku,
- 1 sekundu TikTok videu,
- a pouze 15 % lidí dočte delší text až do konce.
Ještě v roce 2004 dokázali uživatelé na PC věnovat obsahu průměrně 4 minuty. V roce 2012 už to bylo pouhých 75 sekund. A s čím dál větším rozmachem sociálních sítí jsme se dostali do bodu, kdy máte průměrně 1 sekundu, abyste zaujali videem na TikToku.
Uživatelé chtějí obsah, který je rychlý, vizuální a srozumitelný na první pohled.
Pokud se ale podíváme i na další data, tak uvidíme, že napříč cílovými skupinami se hodně vysoko drží i YouTube, kterému stále dominují delší videa.
Mezi cílovou skupinou ve věku 18-26 let je dokonce YouTube na první místě, a průměrně tam uživatelé stráví 41 minut denně. Což jde proti většinovému přesvědčení, že mladá generace je primárně na TikToku nebo Instagramu, kde konzumuje především krátká videa.
Nicméně nezapomínejme na to, že formát krátkých videí typu Reels a Shorts už zavádí i další platformy a YouTube není výjimkou.
Videa fungují ve všech podobách
Videoobsah je dnes neodmyslitelnou součástí sociálních sítí. Ať už jde o:
- Krátká videa (do 1 minuty) na TikToku, Instagramu či YouTube Shorts,
- dlouhá videa pro detailnější storytelling,
- dynamická a kreativní videa, která upoutají netradičním zpracováním,
- edukativní obsah, který lidem něco předává,
- nebo meme videa, která baví a virálně se šíří.
Videa jsou stále králem obsahu a každá platforma je neustále optimalizuje. Meta i TikTok mění algoritmy a snaží se vytěžit z videoobsahu maximum.
Značky sází na autenticitu a menší influencery se silnou komunitou
Lidé se nechodí na sociální sítě dívat na váš katalog produktů. Neznamená to, že produkty na sociální sítě značek nepatří. Důležité je ale ukázat, co produktem uživatel získá. Jakou potřebu mu naplní, jak zlepší jeho život.
Na sociálních sítích nejsou uživatelé už ani tolik zvědaví na velké placené spolupráce a reklamy s přehnaně stylizovanými posty. Naopak hledají reálný, uvěřitelný a upřímný obsah.
UGC (User-Generated Content) a mikroinfluenceři hrají čím dál větší roli – právě proto, že působí autentičtěji než známé osobnosti se stovkami tisíc sledujících.
Malí influenceři mají kolem sebe stálou komunitu a jejich doporučení může mít mnohem větší dopad na určité skupiny lidí než spolupráce s velkým influencerem, který „střílí“ do více směrů.
Do popředí zájmu se dostává také praktické využití AR/VR
Rozšířenou a virtuální realitu už můžeme na sociálních sítích využívat i prakticky. Ne si jen díky filtrům přidělat psí uši. Značky čím dál více využívají filtry také pro podporu prodeje. Výborně to funguje například u make-upu. Tuhle funkci využívá například Notino, které ve svojí aplikaci nabízí virtuální zrcadlo, které uživatelům umožní zkoušet si různé odstíny rtěnek.
Díky AR a VR se otevírají další možnosti, jak využívat interaktivní obsah, který umožní značkám i tvůrcům ještě silnější zapojení uživatelů.
Jak se přizpůsobit novým trendům na sociálních sítích v roce 2025
- Dělejte krátký a úderný obsah – snackable formáty vládnou světu.
- Využívejte video ve všech podobách – krátká, dynamická, edukativní i zábavná videa fungují nejlépe.
- Ukládej a sdílej – samotný like na příspěvku už tolik neznamená. Mnohem cennější interakce je sdílení obsahu nebo třeba uložení příspěvku.
- Sázka na autenticitu se vyplácí – lidé chtějí skutečný obsah, ne vyumělkovanou reklamu.
- Experimentujte s AR/VR – nové technologie otevírají nové možnosti.
- Buďte kritičtí k obsahu, který sdílíte – fact-checking je na ústupu, ale odpovědnost za pravdivost informací zůstává.