V roce 2024 přinášíme několik textů, jak s microcopy pracovat. Postupně pro vás připravíme celý microcopy seriál. V něm si ujasníte:
#Co je microcopy a jakou má moc. Čtěte Úvod do microcopy.
#Jakým stylem budete textovat. Čtěte Tonalita a microcopy.
#Co budete textovat. Čtěte Microcopy checklist.
#Jak textovat tlačítka. Čtěte Microcopy a tlačítka.
#Jak textovat formuláře. Čtěte Microcopy a formuláře.
#Jak na chybové hlášky. Článek právě čtete.
#Jak na transakční e-maily. Článek připravujeme.
#Jak na kontaktní informace. Článek připravujeme.
#Jak na pop up okna a notifikace. Článek připravujeme.
Microcopy a chybové hlášky: Když i chyba může být příležitostí
Chybové hlášky. Nikdo je nemá rád, ale jsou nedílnou součástí digitálního světa. Ať už se jedná o špatně zadané heslo, nefunkční odkaz nebo problém se serverem, chybové hlášky by měly uživateli poskytnout jasnou informaci o tom, co se stalo, a co je nejdůležitější – jak chybu napravit.
Typická chybová hláška „Error 500: Internal Server Error" uživateli mnoho neřekne. Naopak ho spíše zmate a frustruje. Cílem microcopy je transformovat tyto strohé a nesrozumitelné zprávy do srozumitelných a nápomocných sdělení.
3 tipy pro psaní efektivních chybových hlášek
1. Mluvte jazykem uživatele: Zapomeňte na technický žargon a pište srozumitelně i pro laiky.
2. Nabídněte řešení: Neříkejte jen, co se stalo, ale hlavně, jak může uživatel chybu napravit.
3. Zachovejte lidský tón: I chybová hláška může být napsána s empatií.
Příklady, jak vylepšit microcopy u chybových hlášek
1. Zkuste to lidštěji
#Předtím: Kód chyby: 0x80070005 Přístup odepřen. (matoucí)
#Potom: Zdá se, že nemáte oprávnění k přístupu k tomuto souboru. Zkuste se obrátit na jeho vlastníka. (jasné vysvětlení a návod)
2. Přidejte špetku empatie
#Předtím: Neplatná e-mailová adresa. (strohé a neosobní)
#Potom: Tato e-mailová adresa nevypadá správně. Zkontrolujte prosím, jestli jste se nespletli. (přátelské a chápavé)
3. Poskytněte užitečné řešení
#Předtím: Spojení se nezdařilo. (Nejasné a frustrující)
#Potom: Nepodařilo se připojit. Zkontrolujte prosím své internetové připojení a zkuste to znovu. Stále máte potíže? Podívejte se do našeho Centra nápovědy, kde najdete tipy pro řešení problémů. (Nabízí více řešení a podporu)
Pamatujte: Chybové hlášky jsou příležitostí, jak proměnit potenciálně negativní zážitek v pozitivní. Chybové hlášky lze vyšperkovat ještě mnoha způsoby. Více se dozvíte na mém microcopy školení. Také si na něm řekneme, jak pracovat s humorem, jak psát placeholdery i click triggery.
Vidíme se tedy na školení nebo si už brzy přečtete další díl.