JavaScript is required

H1.cz je nyní součástí GroupM Nexus. Posouváme služby ještě na vyšší úroveň díky mezinárodnímu zázemí GroupM Nexus a propojení s dalšími digitálními experty. Více zde

Možná vám microcopy nic neříká, určitě jste se s ním však už setkali. Microcopy je totiž souhrnné označení pro různé typy textů na webových stránkách nebo v aplikacích, které uživatele po celou dobu interakce doprovázejí. Tato slova mají velkou váhu, i když jsou vlastně dost nenápadná. Pokud je poskládáte dobře, máte na konci spokojeného zákazníka. Pokud ne, o jednoho jste přišli. A pravděpodobně nebyl poslední. 

Co je microcopy

Poprvé – jednoduché popisky, ale katalog produktů to není. Podruhé – důležité zprávy o průběhu, ale volební speciál to není. Potřetí – jasné a dobře napsané věty, ale sloh to není, jasný pane. Co to tedy je?

Takhle nějak by mohla znít hádanka, kde je microcopy správnou odpovědí. Tento termín má totiž mnoho podob a odkazuje na texty, které najdeme například u popisků tlačítek či na formulářích. Můžou to být i chybové a potvrzovací zprávy, zprávy o načítání či zprávy o průběhu. 


Jelikož je to termín relativně nový, odborníci se v názorech na to, co všechno znamená, neshodují. Například společnost Nielsen Norman Group používá termín „microcontent“ do něj nezahrnuje položky v menu, popisky polí a chybové zprávy. Ty spadají do širšího označení UX copywriting, kterého je „microcontent“ jakousi podmnožinou.


Jak všemocné microcopy je? Hodně

Bez ohledu na to, jak definujeme microcopy, microcontent či UX copywriting, se všichni shodneme na tom, že tato malá slova jsou téměř všemocná. Pokud tomu nevěříte, postačí několik příkladů.


V roce 2009 Joshua Porter poprvé použil slovo microcopy ve svém článku na blogu. Zmínil tam dnes už ikonický případ ze své praxe. U jednoho z jeho klientů docházelo k nedokončení 5–10 % online transakcí kvůli špatně zadané fakturační adrese.


Jenom tím, že Joshua přidal ke kolonce pro fakturační adresu větu „Ujistěte se, že je vaše fakturační adresa shodná s tou na platební kartě“, problém se zadáváním správných údajů zmizel. 


Microcopy prokazatelně zvyšuje engagement

Abychom nezůstali u neurčitých veličin jako „mocný“ nebo „hodně“, přidáváme další příklady z praxe, které prokazatelně zvýšili uživatelský zájem.
 

V roce 2017 Maggie Stanphillová, UX writerka ve společnosti Google, jednoduše nahradila dřívější spojení „Rezervovat pokoj" méně závazným „Zjistit dostupnost.“ Touto výměnou se zájem uživatelů o kliknutí na tlačítko zvýšil o 17 %.

Zdroj: Google Developers – How Words Can Make Your Product Stand Out

Microcopy však nefunguje jenom u tlačítek. Může také zvýšit zájem o obsah na vašich stránkách. Všichni víme, že obsah je král, tak proč jeho zobrazení nepodpořit dobrou mikrotextařinou?

 

Jedna věta dělá divy. Dokazuje to i A/B testování stránky Visit Norway, kde malý řádek navíc zvýšil zájem o 26 %. Celé testování popsala polská agentura Making Wawes na svém semináři o UX writingu.

 

Zdroj: Making Wawes

 

Microcopy pomáhá s bezpečností

Kromě toho, že dobré microcopy zaujme, také doprovází uživatele a snaží se ho vést tou správnou cestou. Například mu pomáhá při tvorbě hesla, pokud není dostatečně silné a bezpečné. 


U Wix UX se zvedla bezpečnost hesel až o 26 %, a to jen díky chytrému spojení UX designu a microcopy. Podívejte se na video na LinkedIn:


 


Microcopy pomáhá dojít do cíle

Microcopy vám může pomoct také s registracemi, vyplněním kontaktního formuláře, ale také v případech, kdy něco nefunguje.

Protože říct něco složitě je vlastně strašně jednoduché. „Inspirovat“ se můžete například u Kindle. Na obrázku níže se píše:

 

 

Je vyžadované wifi připojení
Akci není možné dokončit, protože Kindle už není připojen na Wi-Fi.
Můžete ji zrušit, nebo se připojit.
Ne        Ano

 

Co máme vlastně dělat?

Vždy je jednodušší napsat své sdělení tak, jako byste to říkali svému známému. Zkuste třeba:

Kindle potřebuje připojit na Wi-Fi.
Bez toho to opravdu nepůjde. Chcete se připojit?
NE    ANO

 

Někdy se totiž zdá, že slova generovala umělá inteligence zcela náhodně…

 

 

A na závěr – i když se uživatel dostane někam, kde ho nic nečeká, může ho microcopy pobavit a navést k další akci.

 

 

Zdroj: LinkedIn Adam Pýcha

“Stačí jediný briefing a pak už jen čekat na výsledek, dotažený ve všech ohledech.”

alt
Jana DorčákováCopywriter

Sdílet: