JavaScript is required

H1.cz je nyní součástí GroupM Nexus. Posouváme služby ještě na vyšší úroveň díky mezinárodnímu zázemí GroupM Nexus a propojení s dalšími digitálními experty. Více zde

Pravidla hry v digitálním světě se neustále mění. Google už od roku 2020 “slibuje” ukončení podpory cookies třetích stran a stále tento krok odkládá. Správně zacílená reklama je přitom výhodná nejen pro inzerenty, ale i pro lokální poskytovatele a ve výsledku i pro uživatele. Na dobu, kdy cookies skončí se musíme připravit. Jedním ze způsobů je zpoplatnit obsah na internetu. Jenže on nikdy nebyl zadarmo. Přečtěte si, proč nedávný krok Seznamu způsobil bouři v mediálním světě. 

Článek vznikl pro magazín Marketing & Media. 

Internetové prostředí se mění pod taktovkou společnosti Google, která v roce 2020 oznámila plán ukončit podporu cookies. Malý kousek kódu pro člověka, ale velká změna pro digitální reklamu.  


Stále se zpřísňující požadavky na udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů ovlivňují uživatele na internetu každý den. Při návštěvě všech webů je třeba věnovat čas na odsouhlasení nebo odmítnutí cookie lišty, a ani jedno rozhodnutí vám nezajistí, že se při opakované návštěvě nebudete tomuto dilematu věnovat znova.


Stát teď plánuje digitalizaci účtenek v obchodě, aby nám ušetřil pár vteřin při čekání na jejich vytisknutí. Čas, který všichni strávíme rozhodováním o cookies liště, se ale stává významnějším.
 

I když se nám mediální vydavatelé snaží tento úkon co nejvíce ulehčit, návštěvníci webů se rozčilují, nechtějí, aby je kdokoli na internetu sledoval. Pokud bychom opravdu měli internet bez cílené reklamy, viděli bychom spoustu inzerce, která nás vůbec nezajímá, což by ve výsledku bylo ještě více obtěžující. Zároveň by nám mohla uniknout zajímavá nabídka oblíbených produktů nebo služeb. Protože dobře cílená reklama na internetu může šetřit náš čas při hledání, a navíc vůbec nedojde na zmíněný tisk účtenek.


Inzerentům šetří správně zacílená reklama peníze. Navíc možnost utrácet za reklamy přesněji i u lokálních poskytovatelů (Seznam, Cpex...), a nejen u těch globálních (Google, Facebook...), umožní neznečišťovat naši planetu zbytečnými impresemi. Protože i něco tak abstraktního jako je zobrazení reklamy zanechává uhlíkovou stopu. 


Vydavatelé si díky cílené reklamě mohou říci za každou impresi o více peněz od inzerentů a v konečném důsledku umístit na internet méně reklam, což je stav, který uvítají všichni.


Je tu samozřejmě možnost nabídnout obsah úplně bez reklam, pak je ale potřeba poskytnout vydavatelům přímé finanční prostředky například formou předplatného.

 

Cookies, které nás na internetu sledovaly dlouhá léta jednou skončí a vydavatelé už dnes musí řešit, jak dále financovat tvorbu obsahu a nabízet své služby. Cookies je třeba nahradit a zdá se, že jedinou možností jsou skutečné osobní údaje, třeba email nebo telefon. K tzv. profilaci přistupují postupně všichni vydavatelé, kteří chtějí zachránit své investice.  


My teď máme za sebou první vlnu výzvy k přihlášení na Seznam.cz. Přihlas se, nebo zaplať. V překladu zaplať za obsah daty nebo penězi. Přes všechny racionální důvody k tomu, poskytnout českým vydavatelům prostředky pro monetizaci jejich práce, je to bouřlivé téma. Češi prostě chtějí vše zadarmo, tak jako před čtyřiceti lety. 


Na Seznam se za tento krok snesla vlna kritiky. S Googlem a Facebookem přitom sdílíme své osobní údaje prakticky všichni. Spousta z nás je sdílí dokonce i s Čínou v podobě TikToku nebo nákupů na Temu.


Pokud se opravdu chcete bránit cílené reklamě a zároveň neplatit, nemůžete se pak spolehnout na nezaujatost medií. Protože content, který vám nabídnou, nebude vznikat pod rukama nestranných žurnalistů, ale pod rukama lidí, kteří vás chtějí ovlivnit. I takový obsah tedy zaplatíte – svým vlastním zkresleným vnímáním světa.

“Stačí jediný briefing a pak už jen čekat na výsledek, dotažený ve všech ohledech.”

alt
Klára ProcházkováProgrammatic Skillhead

Sdílet: