JavaScript is required

H1.cz je nyní součástí GroupM Nexus. Posouváme služby ještě na vyšší úroveň díky mezinárodnímu zázemí GroupM Nexus a propojení s dalšími digitálními experty. Více zde

Když řekneme, že si potřebujeme něco „vygooglovat”, každý hned ví, co tím myslíme. Snadno bychom proto mohli zapomenout, že původně to nebyl Google, na koho se Češi se svými dotazy obraceli. Jak situace na českém internetu vypadá dnes a co nám napoví data o hledanosti klíčových slov, se kterými denně v našem SEO oddělení pracujeme?

Seznam býval v Česku synonymem internetu 

Na konci 90. let představovala pro Čechy webová stránka seznam.cz „bránu” k internetu. Nabízela totiž nejen katalog webových stránek a vyhledávání, ale postupně také další služby: například mapy, zprávy (ze serveru novinky.cz) nebo e-mail, který si jen během prvního roku od spuštění založilo 300 000 uživatelů.  

 

Málokdo ví, že se Seznamu skutečně podařilo předběhnout dobu. Fulltextové vyhledávání Seznamu totiž bylo k dispozici už v roce 1997, tedy v době, kdy společnost Google ještě ani neexistovala. Ta byla založena až o rok později. 

 

Díky tomuto náskoku (a také díky e-mailové schránce a dalším přidruženým službám) si Češi navykli Seznam používat. Co se týče vyhledávání, Seznam v té době v Česku prakticky neměl konkurenci.  

 

První verze vyhledávače Google v češtině začala fungovat v roce 2000. Poměr sil mezi vyhledávači se pomalu začal měnit, ale ještě v roce 2009 probíhala nadpoloviční většina hledání v rámci českého internetu (konkrétně 55 %) na Seznamu. Na Google připadalo 43 % hledání – a jeho podíl stále rostl. 

 

Českému internetu dnes dominuje Google

Podle oficiálních informací z webu GlobalStats k září letošního roku připadá 81 % hledání v rámci České republiky na Google a 13 % na Seznam. Další 4 % tvoří Bing a méně než 1 % vyhledávače Yandex, DuckDuckGo a Yahoo.  

 

Ačkoliv role Seznamu oproti minulosti výrazně oslabila, ve světovém kontextu jde stále o raritu. Na většině trhů Google dominuje ještě výrazněji. 

 

81 % pro Google? Zdaleka ne pro všechna klíčová slova

Na základě těchto dat by se nabízelo, že s poměrem Google vs. Seznam 81 % ku 13 % můžeme počítat plošně. Pokud se ale podíváme na jednotlivá klíčová slova a údaje o tom, jak často je lidé hledají, je zřejmé, že tento poměr plošně neplatí – a naopak se pro různá klíčová slova může výrazně lišit. 

 

Například pokud budeme analyzovat hledanost klíčového slova „práce pro důchodce”, zjistíme, že na Seznamu bývá v průměru zadáno celých 40 % těchto dotazů - nikoliv pouze 13 %. Tedy třikrát více, než bychom mohli předpokládat. (Z 385 dotazů měsíčně celkem proběhne 230 na Google a 155 na Seznamu). 

 

Jiné dotazy, například „outfit do školy”, naopak na Seznamu nevyhledává nikdo. Přitom na Google lidé takových dotazů zadají v průměru 240 měsíčně

 

Podobně bychom mohli porovnat například „nebankovní půjčky”, u kterých vyhledávání na Seznamu tvoří dokonce 42 % hledanosti, a „investice do umění”, u nichž podíl Seznamu tvoří pouze 3 %.  

 

Abychom mohli vyvodit obecné závěry o tom, jací jsou uživatelé, kteří Seznamu zůstali věrní i v roce 2024, potřebovali bychom provést hlubší analýzu – a proto se těmto závěrům vyhneme. Co však můžeme říci s jistotou, je to, že pro různá klíčová slova může být podíl vyhledávání Google vs. Seznam značně odlišný

 

Google vs. Seznam v praxi 

V rámci SEO proto vždy pracujeme s daty, které kombinují hledanost v obou vyhledávačích, a v našich doporučeních nezapomínáme na to, že část českých uživatelů Seznam stále používá.  

 

Zároveň je ale důležité zmínit, že se při optimalizaci webu snažíme o optimalizaci pro vyhledávače obecně. Když se nás klienti ptají, jak postupovat proti zhoršujícím se pozicím na Seznamu, doporučíme jim zlepšit oblasti, které ocení všechny vyhledávače: nejen Seznam, ale i Google, Bing a další.  

 

Čtěte také 

Revoluční vyhledávání Google AI Overviews už běží 

 

Budoucnost pro nás v tomto ohledu pravděpodobně přinese zjednodušení. Vzhledem k dlouhodobému trendu se očekává, že podíl Google na českém vyhledávání bude dále růst, a podíl Seznamu dále klesat. Možná se tak dožijeme doby, kdy bude vyhledávání na Seznamu patřit do historie – zatím ale stále v této době nejsme. 

 

Chcete se do SEO problematiky ponořit ještě více? Přijďte na naše SEO školení.

alt
Kateřina LíbalováSenior SEO Specialist

Sdílet: