Seznam býval v Česku synonymem internetu
Na konci 90. let představovala pro Čechy webová stránka seznam.cz „bránu” k internetu. Nabízela totiž nejen katalog webových stránek a vyhledávání, ale postupně také další služby: například mapy, zprávy (ze serveru novinky.cz) nebo e-mail, který si jen během prvního roku od spuštění založilo 300 000 uživatelů.
Málokdo ví, že se Seznamu skutečně podařilo předběhnout dobu. Fulltextové vyhledávání Seznamu totiž bylo k dispozici už v roce 1997, tedy v době, kdy společnost Google ještě ani neexistovala. Ta byla založena až o rok později.
Díky tomuto náskoku (a také díky e-mailové schránce a dalším přidruženým službám) si Češi navykli Seznam používat. Co se týče vyhledávání, Seznam v té době v Česku prakticky neměl konkurenci.
První verze vyhledávače Google v češtině začala fungovat v roce 2000. Poměr sil mezi vyhledávači se pomalu začal měnit, ale ještě v roce 2009 probíhala nadpoloviční většina hledání v rámci českého internetu (konkrétně 55 %) na Seznamu. Na Google připadalo 43 % hledání – a jeho podíl stále rostl.
Českému internetu dnes dominuje Google
Podle oficiálních informací z webu GlobalStats k září letošního roku připadá 81 % hledání v rámci České republiky na Google a 13 % na Seznam. Další 4 % tvoří Bing a méně než 1 % vyhledávače Yandex, DuckDuckGo a Yahoo.
Ačkoliv role Seznamu oproti minulosti výrazně oslabila, ve světovém kontextu jde stále o raritu. Na většině trhů Google dominuje ještě výrazněji.
81 % pro Google? Zdaleka ne pro všechna klíčová slova
Na základě těchto dat by se nabízelo, že s poměrem Google vs. Seznam 81 % ku 13 % můžeme počítat plošně. Pokud se ale podíváme na jednotlivá klíčová slova a údaje o tom, jak často je lidé hledají, je zřejmé, že tento poměr plošně neplatí – a naopak se pro různá klíčová slova může výrazně lišit.
Například pokud budeme analyzovat hledanost klíčového slova „práce pro důchodce”, zjistíme, že na Seznamu bývá v průměru zadáno celých 40 % těchto dotazů - nikoliv pouze 13 %. Tedy třikrát více, než bychom mohli předpokládat. (Z 385 dotazů měsíčně celkem proběhne 230 na Google a 155 na Seznamu).
Jiné dotazy, například „outfit do školy”, naopak na Seznamu nevyhledává nikdo. Přitom na Google lidé takových dotazů zadají v průměru 240 měsíčně.
Podobně bychom mohli porovnat například „nebankovní půjčky”, u kterých vyhledávání na Seznamu tvoří dokonce 42 % hledanosti, a „investice do umění”, u nichž podíl Seznamu tvoří pouze 3 %.
Abychom mohli vyvodit obecné závěry o tom, jací jsou uživatelé, kteří Seznamu zůstali věrní i v roce 2024, potřebovali bychom provést hlubší analýzu – a proto se těmto závěrům vyhneme. Co však můžeme říci s jistotou, je to, že pro různá klíčová slova může být podíl vyhledávání Google vs. Seznam značně odlišný.
Google vs. Seznam v praxi
V rámci SEO proto vždy pracujeme s daty, které kombinují hledanost v obou vyhledávačích, a v našich doporučeních nezapomínáme na to, že část českých uživatelů Seznam stále používá.
Zároveň je ale důležité zmínit, že se při optimalizaci webu snažíme o optimalizaci pro vyhledávače obecně. Když se nás klienti ptají, jak postupovat proti zhoršujícím se pozicím na Seznamu, doporučíme jim zlepšit oblasti, které ocení všechny vyhledávače: nejen Seznam, ale i Google, Bing a další.
Čtěte také
Revoluční vyhledávání Google AI Overviews už běží
Budoucnost pro nás v tomto ohledu pravděpodobně přinese zjednodušení. Vzhledem k dlouhodobému trendu se očekává, že podíl Google na českém vyhledávání bude dále růst, a podíl Seznamu dále klesat. Možná se tak dožijeme doby, kdy bude vyhledávání na Seznamu patřit do historie – zatím ale stále v této době nejsme.
Chcete se do SEO problematiky ponořit ještě více? Přijďte na naše SEO školení.