H1.cz je nyní součástí GroupM Nexus. Posouváme služby ještě na vyšší úroveň díky mezinárodnímu zázemí GroupM Nexus a propojení s dalšími digitálními experty. Více zde

Reklam, které na nás denně cílí, není 5000, jak tvrdil v roce 1968 výzkum harvardských profesorů Bauera a Greysera. Pořád jich je ale dost na to, aby se v nich značka utopila. Jak v roce 2024 zaujmout v záplavě vizuálů? „Zapojit uživatele, motivovat je k interakci. Chytře kombinovat online i offline formáty. Personalizovat s pomocí dat. A při tvorbě kreativ využívat technologie, jako jsou AR, AI nebo web3,“ říká Václav Hruška, Head of Creative Solutions v GroupM Nexus. 

Běžné formáty už značkám nepřinášejí dostatečnou viditelnost. Nemá ale smysl bojovat o pozornost agresivními až šokujícími vizuály. To, co dnes zaujme, jsou kreativy, které mají šmrnc – uživatele nenásilně zapojují, mají netradiční formu nebo stojí na průniku reálného a digitálního světa. To jsou hlavní trendy pro rok 2024. 

 

Ty nejsou v rozporu s „unifikovanými“ řešeními, které nabízí třeba Google: Do systému vložíte několik variant nadpisů, popisů, přidáte pár obrázků a systém sám vytvoří „kreativy“. Jen je potřeba rozlišovat, které řešení zvolit. Pro performance unifikovaná řešení fungují. Pro dlouhodobý úspěch v byznysu je ale nezbytné kromě výkonu budovat i brand. Jak ho tedy podpořit? 

 

#1: Interaktivita: Zapojte uživatele a zvyšte čas strávený se značkou  

Posvítit si pohybem myši na produkt. „Seškrábat“ jednu vrstvu banneru a nakouknout, co je pod ní. Nebo si rovnou ve vizuálu složit puzzle či zahrát jednoduchou hru. Interaktivní prvky skvěle vypadají, zaujmou a jejich výsledky jsou výrazně nad benchmarky. Nadprůměrná je míra interakce, CTR i čas strávený s vizuálem, tedy s brandem. U některých kampaní jsme se dostali až k 250 % benchmarkových hodnot. 

 

Aby interaktivní prvek fungoval, musí být jednoduchý a srozumitelný. Protože se uživatelé obecně bojí klikat, doporučujeme pracovat se swipem (na mobilu), s posouváním nebo hover efektem (na desktopu). Zásadní je pak „demo interakce“ – ukázat, jak může interagovat. 

 

#2: Chytrý mix formátů: Propojujte online s offlinem 

Umístění pro reklamu je dnes v mediálním prostředí nepočítaně. Napříč kanály musíte být v kreativě i ve sdělení konzistentní – tím ale z řady nevystoupíte. Nebojte se proto formáty chytře propojovat a rozšiřovat. 

 

Máte vizuál na OOH billboardu? Rozhýbejte ho animací nebo videem. I tady už můžete využít programatický nákup (tzv. DOOH) nebo vizuál doslova oživit pomocí AR. Brandové video můžete zkombinovat třeba s interaktivním (!) carouselem s produkty, na které můžete hned kliknout. 

 

#3: Personalizace: Navažte hlubší vztah se zákazníky 

76 % uživatelů spíše nakoupí u značek, které personalizují svá sdělení, říká výzkum McKinsey & Company. A podle GroupM Research z roku 2020 bude 80 % všech médií do roku 2025 takzvaně addressable. 

 

V online prostředí tak dává smysl vsadit na dynamickou optimalizaci kreativ (DCO). Dynamické elementy dovolují v rámci jedné kreativy komunikovat více personalizovaných sdělení. Ve vizuálu se pak spojují 3 komponenty – informace o cílové skupině (demografie, zájmy…) s obsahem (podoba headlinu, obrázku…) a kontext (čas a umístění vizuálu). Ještě víc než vizuální podoba je pro DCO zásadní strategická práce s daty. 

 

#4: Větší dostupnost: Nebojte se nové formáty zapojit 

A dobrá zpráva na závěr: To, co si dříve mohly dovolit jen velké globální značky, je dneska díky rozvoji technologií mnohem dostupnější. Z pohledu času (například příprava demo verzí je mnohem rychlejší), ale samozřejmě i financí – u kampaně se pohybujeme řádově v desítkách tisíc korun. 

 

Obr. MINIGAME: NA bannerových plochách je dnes prostor i na minihry. Data říkají, že lidé s nimi (a tedy i se značkou) stráví i desítky vteřin.